مذهب شیعه در آذربایجان از ایلخانان تا طلوع دولت صفوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده حسن برسم
- استاد راهنما حجت ا.. ایزدی یزدان فرخی
- سال انتشار 1393
چکیده
آذربایجان در طول تاریخ ایران نقشی زنده وپیشرو داشته ودر اکثر جنبشهای مردمی به خوبی ایفای وظیفه نموده است. بطوریکه با ایفای دو نقش بی بدیل در تاریخ ایران (بعد از اسلام) یکی در بعد ملی ودیگری در بعد مذهبی جایگاه خود را تثبیت نموده است . ایفای نقش ملی آن با تشکیل دولت متمرکز و مقتدر ایران دراوایل قرن دهم با گذشت نهصد سال که به سیستم ملوک الطوایفی در فلات ایران خاتمه داده شد با استقرار دولت صفویه به پایتختی تبریز و تضمین تمامیت ارضی آن با تلاش بقیه مناطق ایران بخوبی اجرا گردید . نقش دینی ومذهبی آذربایجان همانند نقش ملی مستمر وپایدار بوده بطوریکه با اعلام رسمی مذهب تشیع در تبریز توسط شاه اسماعیل، ایران به عنوان اولین کشور شیعی جهان اسلام پایه گذاری گردید. هر چند برای نخستین بار نیز اعلام رسمی مذهب تشیع در ایران و در دوره ایلخانان به پایتختی سلطانیه آذربایجان صورت گرفته بود . نتیجه حاکمیت تشیع در این منطقه را با تربیت دینی اهالی ، می توان در حوادث تاریخی قرون اخیر بیشتر مشاهده نمود ازجمله دفاع جانانه ازاستقلال ایران در مقابل زیاده خواهی های دولت متجاوز تزاری وشهادت هزاران دلاور منطقه در جنگهای دوگانه ایران وروس ، خلق حماسه های مردمی در دوران اشغال آذربایجان توسط روسها مثل پرداخت خسارت به دربار روس ازمحل زیور آلات زنان آذربایجان در تخلیه شهرهای اشغالی خوی وسلماس بعلت عدم لیاقت دربار قاجار از تامین خسارت ، به شهادت رساندن ثقه الاسلام دردفاع از تمامیت ارضی ایران توسط قشون روس ، خاستگاه و مدافع خیزش های مردمی انقلاب مشروطیت وانقلاب اسلامی ومامن مردان غیرتمند انقلاب مشروطیت همچون ستار خان و باقرخان ، محل رشد و نمو بزرگان شیعی از جمله علامه امینی صاحب ا لغدیر ، علامه طباطبائی صاحب المیزان ، علامه جعفری و . . . است . پایان نامه در پنج فصل تنظیم شده که در: - فصل اول به کلیات تحقیق ، بیان مسئله ، اهداف وفرضیات و نقد منابع پرداخته است . - فصل دوم مربوط به جغرافیای سیاسی آذربایجان وحکومتهای منطقه و مقاومت و بیگانه ستیزی و دفاع از استقلال ایران با گرایش عدالت خواهانه مردم وتمایل به آموزه های تشیع اشاره دارد . - فصل سوم درخصوص تشیع و تشیع ایران وآذربایجان و نقش حکومتهای مستقر در منطقه از جمله ایلخانان وترکمانان و طریقت صفویه در گسترش تشیع بحث نموده است . - فصل چهارم به مباحث تصوف ایران علی الخصوص آذربایجان با حمایت ایلخانان وترکمانان پرداخته است . - فصل پنجم مسائل افتراق تصوف صفوی ازسایر فرقه های تصوف با گرایش سیاسی و ایجاد اولین حکومت شیعی در آذربایجان را مطرح نموده است . از کلیه استادان و دانشجویانی که مجال مطالعه خواهند یافت در مورد خطاهایی که رخ داده طلب پوزش داشته امید است آن را به نارسایی قلمی و بضاعت علمی این حقیر حمل نموده وبا کرامت نفس خود درگذرند .
منابع مشابه
اوضاع اقتصادی واجتماعی آذربایجان از روی کار آمدن ایلخانان تا پیدایش دولت صفوی (656-907ه.ق)
با حمله ی مغول به ایران و تأسیس حکومت ایلخانی و قرار گرفتن مرکز دولت در آذربایجان، دوره ی جدیدی در تاریخ این سرزمین شروع شد. تغییرات اساسی که به دنبال آن در ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران صورت گرفت موجب گردید تحولات بنیادینی در اوضاع داخلی این سرزمین پدید آید؛ دراین میان قرار گرفتن مرکز دولت ایلخانی در آذربایجان، این منطقه را به یکی از کانونهای مهم این تحولات در ایران تبدیل کرد. ...
15 صفحه اولجایگاه مذهب راوی در توثیقات رجالی شیعه
استواری مبانی فقهی شیعه وامدار پویشها و کوششهای بی وقفة مجتهدان و تلاشگران این عرصه است. بحث شروط راوی یکی از مباحث عمده و محوری در زمینه مقبول یا غیر مقبول بودن حدیث است. نوشتار حاضر در پی مطالعه و بررسی شرط «ایمان» یا «مذهب» است. نگارنده در این مقال نشان داده است که در اشتراط این شرط نسبتاً نوپدید و به تعبیر صریح تر در پای بندی به این شرط حتی در میان متقدمان اولیه نیز اتفاق نظر وجود ندارد، دل...
متن کاملحکومتگران و تحولات مذهبی آذربایجان (از برافتادن ایلخانان تا برآمدن صفویان)
در فاصله زوال ایلخانان تا پیدایش صفویان بر اثر تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی، به تدریج نفوذ مذهب اهل سنّت در ایران، از جمله آذربایجان روی به کاهش نهاد. از این رو، مقارن تشکیل دولت صفوی، وضع مذهبی آذربایجان، برای تغییر مذهب مساعدتر بود. در کنار این تحول، دولت های مختلف حاکم بر آذربایجان در این دوره، نه تنها سیاست های مذهبی متعصبانهای در حمایت از تسنن اتخاذ نکردند، بلکه جلایریان و قراقوی...
متن کاملنگرش حاکمانِ آذربایجان به تشیع (از فروپاشی ایلخانان تا تأسیس صفویه)
تشیع از فروپاشی ایلخانیان تا برآمدن صفویان در ایران فراز و نشیب زیادی داشته است. بررسی وضع شیعیان در آن ایام در آذربایجان که مدتی بعد بستر تشکیل حکومت صفویان و رسمیت یافتن تشیع شده بود، اهمیت زیادی دارد. سوال اصلی پژوهش این است که حاکمان محلی آذربایجان پیش از روی کار آمدن صفویان چه نگاهی به تشیع داشته و با شیعیان آن نواحی چگونه برخورد کردهاند؟ در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و برر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023